Saar is 11 jaar en zit in groep 7. In het begin kreeg ze ondersteuning vanuit een andere organisatie, er was destijds een vermoeden van TOS. Toen er behoefte ontstond aan verder onderzoek, werd SDW betrokken. Via een onderaannemer werd uiteindelijk een licht verstandelijke beperking (LVB) vastgesteld.
‘Er lag al een mooie basis vanuit de vorige organisatie,’ vertelt Petra. ‘Ik kon daarop voortborduren en heb eerst geïnvesteerd in een vertrouwensband met Saar. Dat gaf ruimte om écht aan te sluiten bij haar belevingswereld.’
De werkwijze van SDW – met veel spelmateriaal – roept soms vragen op binnen het onderwijs, maar leidt ook tot waardevolle gesprekken. ‘Juist door spel kwamen er dingen naar boven die anders verborgen zouden blijven.’
Toen de begeleiding net startte, was er twijfel: is een reguliere school wel passend? Saar had moeite met de lesstof en liet soms gedrag zien dat niet helpend was. Toch zit ze nog steeds op haar vertrouwde school. ‘Dankzij de nauwe samenwerking tussen school, thuis en SDW hebben we dit samen kunnen bereiken. Ik ben ontzettend trots op Saar en de stappen die ze gemaakt heeft.’
*Om privacyredenen is de naam van het meisje gefingeerd.